تبلیغات
سبزترین راه - اختلاف اساسی شیعه و سنی

اختلاف اساسی شیعه و سنی

یکشنبه 18 فروردین 1392 09:01 بعد از ظهر   نویسنده : حجت پورمحمد      


بسم الله الرحمن الرحیم
شیعه و سنی با اینکه در بسیاری از موارد و اصول هم خوانی و اشتراک دارند ، در مواردی نیز اختلاف دارند. در بیان منشأ اساسی اختلاف شیعه و سنی، مسئله ولایت اساسی ترین مطلب است.
شیعه معتقد است که امام داراری مقام عصمت است و باید از سوی خدا مورد گزینش قرار گیرد، لکن سنی می گوید امام ، معصوم نیست و می تواند توسط مردم انتخاب شود.
از آنجا که حاکمیت بعد از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) از برای امام است، ایشان باید دارای شرایطی باشد تا امامت و حاکمیت وی متمایز از سایر حکّام باشد. وجه تمایز حاکمیت امام از بقیّه حکّام دوری از خطا و اشتباه بودن تصمیمات ایشان است.
نمی شود امام کسی باشد که در حاکمیت خود اشتباه و خطا داشته باشد چرا که در غیر این صورت غیر از اینکه اعتماد مردم به وی سلب می شود، در راهی که مردم راهنمایی کرده، مردم را به خطا انداخته است گرچه بگوییم او گناهی ندارد.

درست است که بر فرض اشتباه هم، امام گناهکار نیست چرا که در اشتباه خود عمد نداشته، لکن ادعای شیعه این است که مقام امام و حاکمیت خدایی وی اجّل از این است که اشتباه بکند گرچه از روی غیر عمد.
اشتباه امام نقض غرض خدا از امامت وی می باشد زیرا در صورت اشتباه ایشان مردم را به کجی راهنمایی کرده، در حالی که مراد خداوند از امامت امام، راهنمایی مردم به راه راست بوده است نه کجروی آنان.
شیعه معتقد است غیر از دلایل تاریخی ولایت ائمه که مورد نصّ پیامبر اکرم بوده است، همان دلیلی است که در نبوت پیامبران خداند فرموده که عبارت است از:
«كَانَ النَاسُ اُمَّةً وَاحِدَة فَبَعَثَ اللهُ النَبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنذِرِینَ وَ أَنزَلَ مَعَهُم الكِتَابَ بالحَقِّ لِیَحكُمَ بَینَ النَاسِ فِیمَا اختَلَفُوا فِیهِ وَ مَا اختَلَفَ فِیهِ إلَّا الَذِینَ اُوتُوهُ مِن بَعدِ مَا جَآئَتهُم البَیِّنَاتُ بَغیًا بَینَهُم فَهَدَى اللهُ الَذِینَ آمَنُوا لِمَا اختَلَفُوا فِیهِ مِن الحَقِّ بإذنِهِ وَ اللهُ یَهدِى مَن یَشَآءُ إلَى صِراطٍ مُستَقِیمٍ‏»سوره بقره: 2 - آیه 213
در این آیه خداوند منظور از ارسال پیامبران(علیهم السلام) و انزال وحى و كتاب را دعوت مردم به حقّ معرفی می کند، و در جمیع موارد اختلاف چه در قول و چه در فعل و چه در اعتقاد، راه صواب و حقّ را، راه و روش پیامبران می داند.
علت تعمیم این آیه به ولایت و حاکمیت ائمه اطهار(علیهم السلام) غیر از دلایل تاریخی مانند واقعه غدیر و احادیثی که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) ائمه بعد از خود را یکی یکی آنهم با اسم معرفی می کند، دلیلی است عقلی که اگر چنانچه ائمه اهل اشتباه و خطا باشند امامت ایشان زیر سوال خواهد رفت آنهم با بیانی که در بالا گذشت.

برچسب ها: وهابی ، امام ، شیعه و سنی ، عصمت ، ولایت ، غدیر ، سکوت ، حضرت علی ،
آخرین ویرایش: - -
دیدگاه ها ()
یکشنبه 25 فروردین 1392 03:40 بعد از ظهر
سلام علیکم
ذکر تعجیل فرج رمز نجات بشر است/ ما برآنیم که این ذکر جهانی گردد
اللّهم عجل لولیک الفرج
اگه دوست داشته باشی میتونیم با هم تبادل لینک کنیم و ارتباط داشته باشیم..
این برای من افتخار و در شرایط کنونی یک وظیفه است
در صورت تمایل بنده رو خبردار کنید و حقیر را بانام
"جا موندیم از شهدا" لینک کنید
منتظر نظرات شما هستم
منو هم دعا کنید...
یکشنبه 18 فروردین 1392 10:06 بعد از ظهر
سلام...
وبلاگم رو آپدیت کردم، خوشحال میشم بهم سر بزنید.
یا علی.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ


  • حجت پورمحمد هستم. بنده قصد دارم در مورد مسایل دینی بنویسم. امیدوارم بتوانم. در مورد سوالات هم سعی بنده یافتن جواب متقن خواهد بود؛ ان شاء الله
    لینک کانال تلگرام: @hodjatpour

نویسندگان

  • حجت پورمحمد(51)