تبلیغات
سبزترین راه - عصمت ذاتی یا اکتسابی؟

عصمت ذاتی یا اکتسابی؟

دوشنبه 26 تیر 1391 02:15 بعد از ظهر   نویسنده : حجت پورمحمد      


جاتون خالی رفته بودیم یکی از باغ های خارج از شهر که رودخانه کوچکی هم از کنارش رد می شد.اونجا یک سنگی رو بلند کردم دیدم اوه لونه مورچه ها زیرشه ولی یه چیزهایی به صورت منظم و تر و تمیز هم اونجا بود که فکر کنم اذوقه شان بود.
بهرحال یکی اونا رو هدایت کرده که بدون خطا این کارهارو پیش می برن و به نوعی عصمت دارن.حالا ببینیم عصمت پیامبرا هم کنترل شده و قدرتی است که خدا ذاتا در ایشون قرار داده یا اکتسابیه؟
عصمت بخاطر لیاقتی که پیامبرا داشتن خدا در ذات ایشون قرار داده بدون اینکه مجبور باشن.
توضیح:
به نظر می رسه که عصمت از یک نگاه ذاتی و خدادادی باشه و از نگاه دیگه اکتسابی.
در پست های قبلی مثل پیراستگی انبیا از گناه دلیلی که آورده شد میگه عصمت رو خدا عنایت کرده و جناب شیخ مفید هم چنین فرمودن که عصمت تفضلی از ناحیه خدا هست[1]. ایاتی هم مثل ایه تطهیر دلالت دارن که اراده خداست که عصمت آفرینه[2].
پس این خداست که در ذات انبیاء وامامان عصمت رو قرار داده.اما چرا افراد مخصوصی رو برا این کار انتخاب کرده؟ در جواب این سوال که جهت اکتسابی بودن مشخص میشه پس خوب توجه بفرمایین:
از اونجا که قابلیت و شایستگى پیامبرا و امامان - كه ناشى از افعال اختیارى ایشونه - از اول پیش خدا معلومه همین قابلیت باعث میشه که خدا برا دارایی عصمت انتخابشون بکنه.حتما می پرسین از کجا معلوم؟ آیات و روایات فراوانى بر این دو واقعیت گواهى مى‏دن مثل این آیه: و چون شكیبایى كردند و به آیات ما یقین داشتند، برخى از آنان را پیشوایانى قرار دادیم كه به فرمان ماهدایت مى‏كردند[3].در دعای ندبه هم می خوانیم:
 و این (مقام برای پیامبران)بعد از آن بود كه بر ایشان شرط كردى نسبت به دنیا و زینت زیورهاى آن زهد بورزند. آنان نیز این شرط را پذیرفتند و دانستى كه آنان به آن شرط وفا دارند. پس آنها را پذیرفتى و به خود نزدیك ساختى و یاد بلند و ستایش ارجمند را براى ایشان پیش فرستادى و فرشتگانت را بر آنان فرو فرستادى و به وحى خود، آنان را گرامى داشتى و آنان را به بخشش علم خود، میهمان كردى[4].
پس از اونجایی که عصمت لطفی از الطاف الهی ست مشکلی نداره که از همون اول خلقت باشه علاوه بر اینکه در  این صورت باعث اعتماد بیشتر مردم به پیامبرا میشه.
توجه به اینکه خدا به چه صورت پیامبرا رو معصوم کرده مشکل جبری بودن عصمت رو هم حل می کنه که در پست  دانش منشا عصمت توضیح داده شد.
خلاصه اینکه عصمت بخاطر لیاقتی که پیامبرا داشتن خدا در ذات ایشون قرار داده بدون اینکه مجبور باشن.
 

[1] تصحیح اعتقادات الإمامیة ص128
[2] احزاب ایه 33                                      
[3] : «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ»؛ سجده ،آیه 24
[4] بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیْهِمُ الزُّهْدَ فِى دَرَجَاتِ هَذِهِ الدُّنْیَا الدَّنِیَّةِ وَ زُخْرُفِهَا وَ زِبْرِجِهَا فَشَرَطُوا لَكَ ذَلِكَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفَاءَ بِهِ فَقَبِلْتَهُمْ وَ قَرَّبْتَهُمْ وَ قَدَّمْتَ لَهُمُ الذِّكْرَ الْعَلِیَّ وَ الثَّنَاءَ الْجَلِیَّ وَ أَهْبَطْتَ عَلَیْهِمْ مَلائِكَتَكَ وَ كَرَّمْتَهُمْ بِوَحْیِكَ وَ رَفَدْتَهُمْ بِعِلْمِكَ

آخرین ویرایش: - -
دیدگاه ها ()
دوشنبه 27 شهریور 1391 05:34 بعد از ظهر
بیوگرافی سردار سید محمد باقرزاده
http://www.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=6960
چهارشنبه 11 مرداد 1391 11:01 قبل از ظهر

سلام دوست من !
از شما دعوت می شود تا با همراهی در ختم قرآن جمعی ماه مبارک رمضان ؛ با نیت تعجیل در فرج و ظهور امام زمانمان(عج) (روحی له الفداه) ؛ قیام خود را اعلام کنید.
اگر مایل بودید جهت انتخاب جزء به وبلاگ مراجعه و جزء خود را انتخاب کنید.
به امید برداشتن گامی در جهت ظهور...
ان شاء الله
جمعه 6 مرداد 1391 02:49 قبل از ظهر
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
با پست جدید " حالا که سفرها آسون شده چرا مسافر نباید روزه بگیره؟ " درخدمتیم
http://11414.ir/post/61
التماس دعا

حجت پورمحمد
چشم میام.ممنون که خبر دادی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ


  • حجت پورمحمد هستم. بنده قصد دارم در مورد مسایل دینی بنویسم. امیدوارم بتوانم. در مورد سوالات هم سعی بنده یافتن جواب متقن خواهد بود؛ ان شاء الله
    لینک کانال تلگرام: @hodjatpour

نویسندگان

  • حجت پورمحمد(51)