تبلیغات
سبزترین راه - آیا بزرگداشت زادروز اولیاى خدا، بدعت یا شرك است؟‎

آیا بزرگداشت زادروز اولیاى خدا، بدعت یا شرك است؟‎

یکشنبه 4 دی 1390 09:17 بعد از ظهر   نویسنده : حجت پورمحمد      


1- برپایی مراسم، ابراز محبت است:«قل لا أسألكم علیه أجراً إلاّ المودّة فی القربی»‏
‏(ای پیامبر)، بگو از شما پاداشی جز دوستی خویشاوندانم نمی خواهم. شكی نیست كه برگزاری مراسم گرامی داشت اولیای ‏الهی، جلوه ای از عشق و علاقه مردم به آنان است كه از دیدگاه قرآن كریم مورد پذیرش است‎. ‎
‏2-‏‎ ‎برپایی مراسم، تعظیم پیامبر است:
«آنان كه به پیامبر گرویدند و او را گرامی داشتند و یاریش نمودند و از روشنایی كه بر وی فرو فرستاده شد پیروی كردند، ‏رستگارانند»
3-برپایی مراسم، تأسّی و پیروی از پروردگار است:«‎ورفعنا لك ذكرك»
4-‏‎ ‎نزول وحی، كمتر از نزول مائده نیست:«عیسی بن مریم عرض كرد: بارالها، پروردگارا! مائده ای از آسمان فرو فرست تا برای همه ما «عید» باشد و نشانه ای از ‏جانب تو، و ما روزی ده كه بهترین روزی دهندگان تویی»
اینك می پرسیم: در حالی كه پیامبری گرامی، روزی را كه مائده آسمانی _ كه موجب لذت بردن جسم انسان است _ نازل ‏گردید؛ عید بگیرد، اكنون اگر مسلمانان جهان در روز نزول وحی خدا و یا زاد روز پیامبر گرامی _ كه نجات بخش انسان ‏ها و مایه حیات جوامع بشری است _ مراسم جشنی برپا سازند و آن را عید بگیرند، مایه شرك و یا بدعت است؟‎!‎
گرامی داشت خاطره بندگان شایسته خدا، بسان برپایی یادواره ها و جشن میلاد آنان، گرچه از دیدگاه خردمندان، مسأله ای ‏روشن است، لیكن به منظور رفع هرگونه شبه ای در این زمینه، دلائل مشروع بودن آن را از نظر میگذرانیم‎: ‎
‏1- برپایی مراسم، ابراز محبت است
قرآن كریم، مسلمانان را به دوستی پیامبر گرامی و اهل بیت آن حضرت دعوت میكند‎:‎‏ ‏
‏«قل لا أسألكم علیه أجراً إلاّ المودّة فی القربی»[1]‏
‏(ای پیامبر)، بگو از شما پاداشی جز دوستی خویشاوندانم نمی خواهم. شكی نیست كه برگزاری مراسم گرامی داشت اولیای ‏الهی، جلوه ای از عشق و علاقه مردم به آنان است كه از دیدگاه قرآن كریم مورد پذیرش است‎. ‎
‏2-‏‎ ‎برپایی مراسم، تعظیم پیامبر است
قرآن، علاوه بر یاری رسول خدا، تجلیل از مقام وی را نیز به عنوان معیار رستگاری و سعادت، معرفی میكند‎.‎‏ ‏
‏«آنان كه به پیامبر گرویدند و او را گرامی داشتند و یاریش نمودند و از روشنایی كه بر وی فرو فرستاده شد پیروی كردند، ‏رستگارانند»‏‎[2]‎
از آیه یاد شده، بخوبی معلوم میشود كه گرامی داشت رسول خدا از دیدگاه اسلام، مطلوب و پسندیده است و برگزاری ‏مراسمی كه خاطره شكوهمند پیامبر را همیشه زنده نگاه دارد و از مقام شامخ وی تمجید نماید، مورد خوشنودی خداوند است. ‏زیرا در این آیه، چهار صفت برای رستگاران بیان گردیده است‎:‎‏ ‏
الف: ایمان، «الذین آمنوا به»؛ «كسانی كه به وی گرویدند»‏‎.‎‏ ‏
ب: پیروی از نور وی؛ «واتّبعوا النّور الذی أنزل معه»؛ «از نوری كه بر وی فرو فرستاده شد، پیروی نمودند».‏
ج: یاری نمودن او؛ «ونصروه»؛ «او را یاری كردند».‏
د: تعظیم و تجلیل از مقام پیامبر؛ «وعزّروه»؛ «او را گرامی داشتند».‏
بنابراین، احترام و تعظیم پیامبر نیز علاوه بر ایمان و یاری وی و پیروی از دستوراتش، امری ضروری است وبزرگداشت ‏پیامبر گرامی، امتثال «وعزّروه» می باشد‎.‎‏ ‏
‏3-برپایی مراسم، تأسّی و پیروی از پروردگار است
خداوند در قرآن مجید، به تجلیل از پیامبر گرامی پرداخته، می فرماید‎:‎‏ ‏
‎»‎ورفعنا لك ذكرك»‏‎[3]‎؛ «آوازه تو را در جهان، بلند كردیم».‏
در پرتو این آیه شریفه، معلوم می گردد كه خدا می خواهد شكوه و جلال پیامبر در جهان گسترش یابد و خود نیز در لابلای ‏آیات قرآن، به تمجید از وی بر می خیزد‎.‎‏ ‏
ما نیز به پیروی از كتاب آسمانی خویش، با برگزاری یادواره های شكوهمند، از مقام والای آن اسوه كمال و فضیلت، تجلیل ‏نموده و از این طریق، مراتب تأسّی و پیروی خود را از پروردگار جهانیان، ابراز می داریم‎.‎‏ ‏
روشن است كه هدف مسلمانان از این مراسم، جز بلند آوازه ساختن پیامبر گرامی چیز دیگری نیست‎.‎‏ ‏
‏4-‏‎ ‎نزول وحی، كمتر از نزول مائده نیست
قرآن مجید از زبان پیامبر خدا، عیسی علیه السلام چنین حكایت می كند‎:‎‏ ‏
‏«عیسی بن مریم عرض كرد: بارالها، پروردگارا! مائده ای از آسمان فرو فرست تا برای همه ما «عید» باشد و نشانه ای از ‏جانب تو، و ما روزی ده كه بهترین روزی دهندگان تویی»‏‎[4]‎
حضرت عیسی، از خدا درخواست میكند تا مائده ای آسمانی بر آنان نازل گردد و روز نزول آن را عید بگیرند‎.‎‏ ‏
اینك می پرسیم: در حالی كه پیامبری گرامی، روزی را كه مائده آسمانی _ كه موجب لذت بردن جسم انسان است _ نازل ‏گردید؛ عید بگیرد، اكنون اگر مسلمانان جهان در روز نزول وحی خدا و یا زاد روز پیامبر گرامی _ كه نجات بخش انسان ‏ها و مایه حیات جوامع بشری است _ مراسم جشنی برپا سازند و آن را عید بگیرند، مایه شرك و یا بدعت است؟‎!‎
‏5-سیره مسلمانان
پیروان آیین اسلام، از دیرزمان به برپایی چنین مراسمی، كه به منظور بزرگداشت خاطره پیامبر گرامی برگزار می گردد، ‏مبادرت می ورزیدند‎.‎‏ ‏
حسین بن محمد دیار بكری، در «تاریخ الخمیس» چنین می نگارد‎:‎‏ ‏
‏«مسلمانان جهان، هماره در ماه ولادت پیامبر جشن می گیرند و ولیمه می دهند و در شب های آن ماه، صدقه میپردازند و ‏ابراز شادمانی می كنند و به انواع نیكی ها جامه عمل می پوشانند و به خواندن یادنامه میلاد وی، اهتمام می ورزند، و رحمت ‏ها و بركت های فراگیر او بر همگان آشكار می گردد»‏‎[5]‎
با این بیان، حكم كلّی جایز بودن و شایستگی مراسم گرامی داشت خاطره اولیای خدا از دیدگاه قرآن و سیره مسلمانان، بدست ‏می آید و بدین سان، بی پایگی سخن آنان كه برپایی یادواره عزیزان درگاه خدا را بدعت دانسته اند، روشن میگردد؛ زیرا ‏بدعت آن است كه تجویز آن به صورت خصوصی یا كلّی، از قرآن وسنّت استفاده نشود، در حالی كه حكم كلّی مسأله یاد شده ‏به روشنی از آیات قرآن و روش و سیره همیشگی مسلمانان، بدست میآید‎.‎‏ ‏
همچنین، برپایی این مراسم، تنها به خاطر ابراز احترام و تجلیل از بندگان شایسته خدا و با اعتقاد به بندگی و نیازمندی آنان ‏به پروردگار جهان، صورت می گیرد‎.‎‏ ‏
بنابراین، رفتار یاد شده با اصل توحید و یگانه پرستی كاملاً سازگار است‎.‎‏ ‏
بدین سان روشن می گردد گفتار كسانی كه برپایی مراسم گرامی داشت اولیای الهی را موجب شرك و دوگانه پرستی دانسته ‏اند، پایه و اساسی ندارد‎.‎‏ ‏

‎[1] - ‎شورى: 23‏‎.‎
‎[2] - ‎اعراف: 157‏‎. ‎
‎[3] - ‎انشراح: 4‏‎. ‎
‎[4] - ‎مائده: 114‏‎.‎
‎[5] - ‎حسین بن محمد بن حسن دیار بكری، تاریخ الخمیس، ط بیروت، ج1، ص223‏


برچسب ها: مبعث ، بعثت ، بدعت ، شرک ، شیعه ، نبی ، امام ، علی ، پیامبر ، قرآن ، عیسی ،
آخرین ویرایش: - -
دیدگاه ها ()
سه شنبه 17 مرداد 1396 01:11 قبل از ظهر
Its such as you learn my thoughts! You seem to understand so much approximately this, like you wrote the book in it or something.
I believe that you just can do with some
p.c. to drive the message house a bit, however instead of that, this is
magnificent blog. A fantastic read. I will definitely be back.
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 08:53 قبل از ظهر
Hi there! This is kind of off topic but I need some help from
an established blog. Is it hard to set up your own blog? I'm not very techincal but I
can figure things out pretty quick. I'm thinking about making my own but
I'm not sure where to begin. Do you have any tips
or suggestions? Thanks
یکشنبه 20 فروردین 1396 07:40 قبل از ظهر
I do believe all of the ideas you have introduced in your post.
They're very convincing and will definitely work.

Nonetheless, the posts are too brief for newbies. Could you
please extend them a little from subsequent time?
Thanks for the post.
سه شنبه 13 دی 1390 05:18 بعد از ظهر
بترکه چشم دشمنا که چشم دیدن ما شیعیان رو ندارن .نمیتونن ببینن که چقدر به ائمه احترام میگذاریم.از خداوند می خواهم که از این بیشتر توفیق خدمت به دستگاه ائمه رو داشته باشیم.
سه شنبه 13 دی 1390 08:32 قبل از ظهر
میلاد امام موسی کاظم ( ع ) را تبریک میگم.میدونم که خیلی دیر شده اما ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه هست.
یکشنبه 11 دی 1390 01:37 بعد از ظهر
«عاشق اگر رنگی از معشوق نگیرد در عشق خود صادق نیست»0000000

سه شنبه 6 دی 1390 09:52 قبل از ظهر
روزی تو خواهی آمد از کوچه های باران

تا از دلم بشویی غم های روزگاران

................
............
.......
...
.
سه شنبه 6 دی 1390 09:51 قبل از ظهر
سلام
وب خیلی خوبی دارید
مطالبتون مفید و زیباست
دوشنبه 5 دی 1390 03:54 بعد از ظهر
به نظر من نباید به حرف آنها گوش کرد.هر کسی عقیده ای داره
حجت پورمحمد
کسی منکر این نیست که هر کسی میتونه عقایدی داشته باشه، لکن باید توجه کنیم چه عقده ای داریم؟؟
یعنی سعی کنیم عقاید درستی داشته باشیم.
اگر من عقیده داشته باشم که "برای اینکه سرماخوردگی درمان بشه باید در هوای سرد سرم را داخل یک حوض آب یخزده ببرم"شما منو نکوهش میکنید که این چه عقیده ایه؟
نکوهش شما کاملا بحق است اگر عقیده من غلط باشد.
پس دوست عزیز این که گفته میشه "هر کسی در عقایدش آزاده" این حرف صحیحی است ولی باید توجه کنیم چه عقایدی داریم.
آرزوی موفقیت برایتان.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ


  • حجت پورمحمد هستم. بنده قصد دارم در مورد مسایل دینی بنویسم. امیدوارم بتوانم. در مورد سوالات هم سعی بنده یافتن جواب متقن خواهد بود؛ ان شاء الله
    لینک کانال تلگرام: @hodjatpour

نویسندگان

  • حجت پورمحمد(51)